Van al-Fitrah naar al-Fitna

|

Suhayb Salam

Er is niks tegen mensen die welk geloof dan ook aanhangen of stromingen binnen het geloof. Hetzelfde geldt ook voor mensen die nergens in geloven.

Waar ik faliekant tegen ben, zijn de mensen die de religie -lees de islam- gebruiken en misbruiken voor eigen financieel gewin. De zogenaamde religiehandelaren.

De Gezant en Profeet -Mohammed- heeft als volgt overgeleverd: “Iedere Oemmah (gemeenschap) heeft een beproeving en voor mijn oemmah is de beproeving al-Mal (het geld).”

Een van die religiehandelaren is de uit Syrië afkomstige Suhayb Salam die met zijn vrouw samen het bestuur vormen van stichting al-Fitrah in Utrecht. Ik noem hem bewust nergens imam Suhayb Salam. Hem een imam noemen is een belediging voor de Gezant en de Profeet, die zelf imam was. En voor imams in Nederland die wel goede werken verrichten.

De Gezant van God heeft als volgt overgeleverd: Het voorzitten van het gebed is één van de belangrijkste en vereerde religieuze functies in de Islam. Een imam is iemand die een groep mensen of een volk voorgaat in het gebed. Zij zijn het met hem eens en zij zijn tevreden over hem.” Om deze reden roep ik de Nederlandse journalisten op om Suhayb Salam geen imam meer te noemen.

Uit documenten die de Koeweitse overheid aan de Nederlandse regering heeft overhandigd, blijkt Suhayb Salam gigantische bedragen te hebben ontvangen. Dit is buiten de cashgelden om die hij in Nederland ophaalt bij vooral de Marokkaanse gemeenschap meestal mensen met een uitkering. Bij Turkse moskeeën en hun organisaties is Salam niet welkom.

Afgelopen week besloot de rechtbank na een kort geding dat Salam het pand in Overvecht moest verlaten. Al-Fitrah van Salam had een behoorlijke huurachterstand van ruim 100.000 euro, de reden voor de rechter om ontruiming van het pand goed te keuren.

Donderdag bleek dat Suhayb Salam voor 1,9 miljoen euro het pand heeft aangekocht, om het daarna meteen weer door te verkopen aan een projectontwikkelaar. De FIOD, de opsporingsdienst van de Belastingdienst, neemt de transactie van de omstreden deal nu onder de loep.

Follow the money
De vraag is nu natuurlijk: wat gaat Salam met het geld doen die hij deels heeft opgehaald bij vooral Marokkaanse Nederlanders, meestal levend van een uitkering?

Als Salam de huurachterstanden zal betalen, houdt hij nog meer dan een half miljoen euro -inclusief het opgehaalde goud- over op de rekening van de stichting waarvan hij en zijn vrouw de enige beheerders zijn. Gaat hij het geld terugstorten aan de mensen die het geld hebben gedoneerd voor de koop van het pand nu er geen pand is? Of gaat hij het geld doorsluizen naar een buitenlandse rekening in bijvoorbeeld Libanon of Turkije?

Het zou goed zijn als de donateurs een rechtszaak beginnen tegen stichting al-Fitrah, lees: Salam, om te achterhalen waar en wat hij met het ingezamelde geld heeft gedaan en wat hij gaat doen met het geld dat nu geparkeerd staat op de rekening van de stichting.

De rekening
Inmiddels hebben de Marokkaans-Nederlandse ouders hun kinderen die lessen volgen bij al-Fitrah weggehaald. Ook de leraren zijn vertrokken. Een bestuurslid is opgestapt door onenigheid met Salam. Het bestuur van al-Fitrah bestaat nu alleen nog uit Salam zelf en diens vrouw.

Het is een positieve ontwikkeling dat de Marokkaanse Nederlanders en de moskee besturen de religiehandelaren, waaronder Salam, niet meer in de Marokkaanse moskeeën in ons land geld laten collecteren. Liever laat dan nooit.

Maar de religiehandelaren zijn niet de enigen die boter op hun hoofd hebben. De Nederlandse overheid en inlichtingendiensten hebben bewust of onbewust wel degelijk de religiehandelaren de hier geboren Nederlandse kinderen met een moslimachtergrond als prooi gebruikt om (nationaal en internationaal) in- en overzicht te krijgen in de netwerken van de werkwijze van de religiehandelaren.

Dat is een zeer betreurenswaardige zaak. Ook Nederlandse staatsburgers met een moslimachtergrond moeten erop kunnen vertrouwen dat de overheid hun kinderen beschermt tegen radicale elementen die onze samenleving proberen te ontwrichten.

Uiteindelijk betalen wij als samenleving de rekening en niet Suhayb Salam.

© 2013 - De Moslimkrant.nl, alle rechten voorbehouden.