de Moslimkrant

Jezus is een vreemdeling.

“. . . Jezus begaf zich naar Jeruzalem en zag daar hoe men in de tempel runderen, schapen en duiven stond te verkopen en geld zat te wisselen. Hij knoopte touwen aaneen tot een zweep en joeg iedereen de tempel uit, schapen en runderen erbij. De tafels van de wisselaars gooide hij met geld en al omver. En tegen de duivenverkopers zei hij: ‘Weg ermee! Maak van het huis van mijn Vader geen markt! . . .”

Christus zou zich rot schrikken als hij rond de tijd van zijn wonderbaarlijke geboorte terug zou keren en in een koopjesjachtorgie van zijn kudde in de plaatselijke Bijenkorf terecht zou komen. Hij zou zich een vreemdeling voelen. De koop- en verkoopsensatie zal hem verbazen. Als hij te weten komt dat zijn geboortedag het ultieme “piekmoment” van de hebzuchthuldiging is, zou hij razend zijn. Wellicht zou hij de dure leren riemen in de Bijenkorf aan elkaar knopen en op de koperskudde afgaan om er op los te slaan. Roepend: “Maak van mijn geboortedag geen kooporgie!”.

“Gelukkig”doet Nederlandse politie aan etnisch profileren, Jezus is dus al lang gesignaleerd. Dankzij zijn baard, zijn soepjurk en Midden-Oosters uiterlijk. Door de camera’s die in elke hoek van de winkelstraten hangen. Voor hij tegen de menigte tekeer kon gaan is hij in de boeien geslagen door de waakzame politie. Hij heeft nog net mazzel dat het tafereel zich niet in Den Haag afspeelt. Anders was hij – net als de vorig jaar op station HS onschuldig en niets vermoedend neergeschoten 17-jarige Rishi Chandrikasing – al getroffen door de kogels van Haagse agenten. Die zich door zijn chef en de burgervader blijkbaar gesteund voelen, in hun harde handelingen tegen ieder die anders dan “Henk en Ingrid” van kleur of klank is.

Op de valreep van kerst 2013 is Jezus in de boeien geslagen. De reden: hij heeft geen legitimatiebewijs bij zich. Maar waarom zou hij? Hij weet wie hij is en hij is hier om dat te verkondigen. Maar helaas, verkeerde tijd en plaats. Hier moet je “jezelf kunnen verkopen” en “in de etalage kunnen zetten” en: je moet jezelf kunnen “legitimeren”, vooral als je een vreemdeling bent.

Begeleid door twee bomen van agenten verlaat de in de boeien geslagen Jezus de warme lome temperatuur van de tempel der koopkudde. Op de koude, natte straten lijkt niemand te geven om zijn woorden. “Kom tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven” roept hij tegen de voorbijgangers die gebukt gaan onder de stress van koopjacht en de gedachten aan het kerstdiner met ongewenste intimi dat ze voor de boeg hebben. Hij ziet en proeft het onbehagen in deze vreemde tijd en plaats, waar winkels volgepropt zijn met goederen maar de ijzige blikken de diepte van een innerlijk gemis verraden. “Jullie kunnen niet God dienen én slaaf zijn van het Geld” waarschuwt hij. Maar het volk in de drukke winkelstraat wil hem niet zien, noch horen. Jezus verheft zijn stem: “Zie de vogelen des hemels: zij zaaien noch maaien en zamelen niet in schuren op, en uw hemelse Vader voedt ze. Zijt gij niet veel meer waard?”.

Geen respons. Iets verderop is er wel opwinding, vele cameraploegen draaien als satellieten rond iets glinsterends. Het is een geblondeerde man. Dan vangt de blik van de geblondeerde aandachtstrekker het gelaat van Jezus. “Aha! Een baardman in een soepjurk met een Midden-Oosters uiterlijk !” roept hij opgewonden. Zwaaiend met een sticker in zijn hand richt hij zich tot de camera’s: “Zoals ik het uitgebreid aan uw NOS collegae mocht uitleggen: dit is de waarheid! Dit is waarvoor ik in de politiek ben gegaan”.”Ik zal deze mens met geweldige potenties eventjes goed choqueren, om zijn bestwil, om hem te bevrijden van zijn gevaarlijke ideologie” en hij plakt de sticker abrupt op Jezus’ voorhoofd.

“Mijn God, mijn God, vergeef het hen. Ze weten niet wat ze doen” is het laatstedat de microfoons van de NOS en andere Tv-ploegen de vreemdeling horen mijmeren

© de Moslimkrant.nl, alle rechten voorbehouden.