de Moslimkrant
windt er geen hoofddoekjes om

Moslima’s in Nike campagne

De nieuwe Nike-campagne, speciaal gemaakt voor vrouwen, toont twee Arabische atleten: de Egyptische loopster Manal Rostom en Emirati kunstschaatsster Zahra Lari.

Dit jaar bracht Nike de nieuwste reclamecampagne uit, getiteld “Dream Crazier”, om stereotypen over vrouwelijke atleten tegen te gaan en hun prestaties te benadrukken. Nadat een aantal internationale atleten hun verhalen hebben gedeeld, breidt de campagne zich nu uit naar het Midden-Oosten, de bakermat van de islam.

In haar video sprak Emirati-kunstschaatsster Zahra Lari over ’s werelds eerste kunstschaatser te worden en te concurreren in hijab. De vijfvoudige VAE-kampioen schaatsen is geen onbekende.

Ze was de eerste kunstschaatsster van de VAE in de kwalificatiewedstrijden voor de winterwedstrijden in 2018. Ze leidde ook de VAE om lid te worden van de International Skating Union als eerste Arabische staat.

 

De Egyptische atlete Manal Rostom is sinds de lancering in 2017 ambassadeur van Nike’s Pro Hijab-lijn. Zij plaatste de video op haar Instagram-pagina met de tekst: “Het is alsof ik mijn hele leven heb geleefd voor deze video van één minuut en twaalf seconden.”

© de Moslimkrant.nl, alle rechten voorbehouden.