de Moslimkrant

Ook Mohammed krijgt zijn glossy

De Moslimkrant vervaardigt een glossy over Mohammed. De stichter van de islam heeft in het Westen z’n reputatie niet mee, maar dat komt door aanhoudende misvattingen en minimale kennis, zegt hoofdredacteur Brahim Bourzik.

De opdracht van de profeet was niet om Joden, homoseksuelen of christenen te vermoorden, zei Bourzik in de krant nrc.next. „Mohammeds bevriende buurman was Joods, net als een van zijn vrouwen, Safiya.”

Het enige wat de samenleving meekrijgt over de islam zijn de aanslagen van terroristen, stelt de hoofdredacteur. „Dat is echt zonde. Mohammed, de boodschapper van Allah, was een liefdevol persoon. Nederlanders weten te weinig af van zijn leven en daarmee bedoel ik vooral de moslims zelf.”

Van het tijdschrift (63 pagina’s, omdat Mohammed 63 werd) moeten minstens 15.000 exemplaren worden gedrukt. Het rolt in juni, een week voor het begin van de ramadan, van de pers. Bourzik hoopt dat het in kiosken, bij Marokkaanse en Turkse winkeliers en in moskeeën komt te liggen.

De glossy bevat onder meer recepten voor een heerlijke maaltijd, uit het leven van de Profeet gegrepen. Het tijdschrift moet ‘sexy’ zijn. Ongepast is dat volgens Bourzik niet. „Mohammed was een sexy man. Hij had zeker negen vrouwen.” Volgens de hoofdredacteur was Mohammed geniaal. „Hij was een geestelijk leider, een huisvader, alles in één.”

Bourzik liep al meer dan een jaar rond met het idee, maar door de aanslagen vorige maand in Parijs kwam het proces in een stroomversnelling. „We moeten onze kinderen bewapenen met kennis over de islam. Als ze dan zo’n ronselaar tegenkomen die hen voor IS naar Syrië wil lokken, kunnen ze hem vertellen dat Mohammed de profeet van barmhartigheid en menselijkheid is.” Er is ruimte voor kritische Mohammed-cartoons, maar ze moeten niet kwetsend zijn, zegt Bourzik. Ook islam­critici komen aan het woord.

© de Moslimkrant.nl, alle rechten voorbehouden.