de Moslimkrant
windt er geen hoofddoekjes om

Recept: Taal

Bereiding:

Heel jonge kinderen praten nog niet met woorden, maar wel met geluid, klanken en bewegingen. Een kind jonger dan één jaar zegt nog niets dat verstaanbaar is, maar weet al veel wat je bedoelt.

Als je kind zelf gaat praten dan is dat vooral nadoen van wat de mensen tegen haar of hem zeggen. Het kind leert van onze reactie en leert zo om zelf te gaan praten met woorden, die de ander begrijpt. Eerst nog onduidelijk, maar na twee jaar kent je kind al heel wat woorden. Soms moeten ouders zelf leren om te praten tegen hun kind. Het voelt soms een beetje vreemd als het je eerste kind is. Toch help je een kind zo om een goede taalontwikkeling te krijgen. En dat is heel erg nodig om in het verdere leven alles te kunnen leren en contact te maken. Hoe beter een kind in de eerste vier jaar leert praten in jouw eigen taal (je moedertaal = de taal die je eigen moeder met je sprak), hoe beter hij als mens in deze wereld staat.

Tijd:

de hele dag door vanzelfsprekend en iedere dag minstens een half uur actief, zoals verhalen vertellen of voorlezen.

Kenmerkenen Bijgerechten:

  • Als ouder ben je de belangrijkste
  • Kinderen leren taal met je toon, je ogen en je gezicht
  • Woorden hebben een betekenis en soms meer dan één.
  • Kinderen spelen met taal en maken hun eigen taal.
  • Praat met je kind in je eigen taal.
  • Als je niet echt meent wat je zegt, begrijpt je kind je verkeerd. Dus kijk met je gezicht zoals je praat.
  • Als je zelf de taal niet goed begrijpt, snapt je kind het ook niet.
  • Verhalen vertellen, die je zelf van vroeger hebt geleerd of voorlezen uit boeken met plaatjes.
  • Voorlezen uit Nederlandse kinderboeken om taal te oefenen
  • Voorlezen uit boeken in een andere taal, om te begrijpen en te oefenen

Leeftijd: 4 – 10 jaar

Ingrediënten:

  • Duidelijkheid. Hard en zacht
  • Complimenten, aanmerking, straf.
  • Vrolijk, blij, verdriet, boosheid
  • Behoeften aangeven.
  • Praten zonder woorden
  • Communiceren = samen contact hebben.

Bereiding:

Kinderen die naar school gaan, hebben veel taal tot hun beschikking. Ze praten, roepen, schreeuwen. Ze zingen, lachen en spreken over serieuze dingen en over kinderdingen. Deze kinderen maken steeds beter hun gedachten en gevoelens in taal duidelijk. Daarom is het nodig om goed naar ze te luisteren en met taal te leren hoe zij zich kunnen ontwikkelen. Ook leer je hoe zij zich horen te gedragen. In huis en daarbuiten zijn veel regels.

Op deze leeftijd leren kinderen soms “straattaal”, lelijke woorden, of scheldwoorden. Zorg dat je die woorden ook leert. Vraag ernaar!

Zorg ervoor dat je hoort en begrijpt waar je kind het over heeft. Praat over die taal en de betekenis voor andere mensen en voor jezelf.

Geef niet direct straf als je het niet goed vindt, maar bespreek waarom je kind die woorden zegt. Zo voorkom je dat je kind een leven buiten en een leven binnen gaat krijgen.

Je kunt je kind helpen om andere kinderen niet uit te schelden. Je leert je kind met praten om een ander kind niet te laten pesten en om niet zelf gepest te worden.

Tijd:

De hele dag door praten met je kind is vanzelfsprekend. Op deze leeftijd ook iedere dag minstens een half uur actief, zoals verhalen vertellen en voorlezen. Helpen bij huiswerk, of instructie, opdrachten laten uitvoeren, praten over dingen die gebeuren.

Kenmerken en Bijgerechten:

  • Als ouder ben je niet meer de belangrijkste. Andere kinderen zijn dat ook.
  • Kinderen hebben de taal vroeger geleerd met je toon, je ogen en je gezichtuitdrukking. Pas later met je woorden en hun betekenis.
  • Spelen met woorden, wachten op een reactie.
  • Kinderen hebben onderling een eigen taal.
  • Woorden doen geen pijn als je ze niet verstaat.
  • Praat nog steeds met je kind in je eigen taal én in de Nederlandse taal, als dat mogelijk is.
  • Probeer je taal duidelijk te laten zijn, zodat je kind jou kan volgen.
  • Op deze leeftijd heeft je kind door als jij niet begrijpt wat er gezegd wordt.
  • Voorlezen en samen lezen – om de beurt een bladzijde.Voorlezen tot tien jaar is zo gezellig en goed voor de band met je kind.

Leeftijd: 10 – 16 jaar

Ingrediënten:

  • Overleg
  • Opdrachten geven
  • Complimenten maken
  • Praten over dingen in het leven
  • Hulp en steun, troost en liefde

Bereiding:

Jongeren hebben veel te bespreken, maar met elkaar en niet met ons als ouder. Soms lukt het je als ouder om het vertrouwen van je kind in gesprekken te houden.

Communiceren maar niet controleren, wordt steeds belangrijker.

Tienjarige kinderen hebben nog veel controle nodig. Maar na de basisschool krijgen ze steeds meer vrijheid en eigen leven. Soms gaat dat minder goed.

Probeer in gesprek te blijven met je kind. En als dat moeilijk is, vraag dan hulp aan een bekende, zoals een familielid die vertrouwd is. Of praat samen met de school met je kind. Wacht niet te lang, want als er niet meer gepraat wordt, dan kan het moeilijk zijn om dat terug te draaien.

Neem je kind serieus, praat niet tegen hem maar praat met hem. Praat niet over hem, maar praat samen met je kind.

Tijd:

Het contact blijft door te blijven praten.

Niet de hele dag door, maar wel zo nu en dan. En ook over dingen die gebeuren in het leven van je kind.

Kenmerken en Bijgerechten:

  • Als ouder ben je belangrijk, maar andere jongeren zijn dat ook.
  • Kinderen letten nog steeds op je toon, je ogen en je gezichtuitdrukking.
  • Ook wij volwassenen hebben nog steeds aan één blik van hun ouder(s) genoeg om te weten wat er bedoeld wordt.
  • Zelfstandigheid betekent soms dat je kind niet meer durft, wil of kan vertellen wat er aan de hand is.
  • Blijf in gesprek; dus zonder oordelen en straffen.
  • Steeds meer loslaten betekent ook blijven praten en luisteren.
  • Uitleg vragen over wat er is gebeurd.
  • Als je zegt waar je bang voor bent, dan kan je kind daarop reageren.
  • Beschuldig je kind niet, maar vraag wat er aan de hand is.
  • Helpen met bijvoorbeeld huiswerk is heel goed.
  • Samen televisie kijken of de krant lezen helpt je kind, ook op school.
Elsie ten Veldhuis is gespecialiseerd in opvoeden in twee culturen. Voor meer info opvoedingsadvies.nl
© de Moslimkrant.nl, alle rechten voorbehouden.